Nieuws
Journalisten gebruiken regelmatig AI, ondanks ongemak
Eind maart organiseerden we voor aanvang van de jaarlijkse ALV een discussiemiddag over AI en auteursrechten, waar ter sprake kwam dat NVJ Arbeidsmarktmonitor op dat moment bezig was met een onderzoek naar AI-gebruik onder journalisten. De eerste resultaten van dat onderzoek zijn nu naar buiten gebracht.
Eén van de conclusies is dat journalisten in Nederland al veel AI gebruiken, maar een groot deel van hen er ook nog ongemak bij voelt. De cijfers, zoals te lezen in het nieuwsbericht op de website van de NVJ: "Drie op de tien journalisten (30,5%) zet dagelijks kunstmatige intelligentie in en zeven op de tien (70,2%) doet dat minstens eens per week. Toch zegt bijna de helft van de journalisten (45,6%) zich ongemakkelijk te voelen als hij AI in zijn werk gebruikt. Slechts één op de tien (11,7%) gebruikt nooit AI."
Nick Kivits zal komende tijd, verspreid over zes weken, de resultaten publiceren op Villamedia. Het eerste artikel is hier te lezen.
Ook interessant om te weten, in het kader van onze eerdere discussiemiddag: De NVJ, Lira en de Auteursbond werken gezamenlijk aan een collectieve aanpak waarmee freelance makers meer zeggenschap krijgen over het gebruik van hun werk door AI. Ze willen ook toewerken naar een vergoeding.