Nieuws

Verslag workshop Interview Schrijven: De interviewer als regisseur

Verslag workshop Interview Schrijven: De interviewer als regisseur

In mei leerde een groep VWN'ers de fijne kneepjes van het interview schrijven van workshopleider Brigit Kooijman. Deelnemer Isolde van Leeuwen schreef een verslag.

Tekst: Isolde van Leeuwen
Foto: Carolien Nout

Bovenaan de trappen van zalencentrum Seven in Utrecht kom ik even op adem en zie dat de meeste deelnemers van de workshop Interview Schrijven er al zijn. Mijn blik glijdt over de vrouwen die in een halve cirkel staan te praten bij de koffietafel. Ik ben benieuwd wie bij welk uitgewerkt interview hoort. We hebben elkaars artikelen met commentaar van Brigit Kooijman, onze docent, ter voorbereiding gelezen. In een artikel van Onze Taal stond namelijk het opmerkelijke citaat: “Een interview is een zelfportret, of je het nu wil of niet.” Als dat zo is, moet ik een deelnemer toch aan de hand van een interview kunnen onderscheiden.

De persoon centraal

In deze workshop op 23 mei 2023 leren we hoe je verhalende technieken en het schrijven-in-scènes kunt inzetten, zodat de lezer van begin tot eind geboeid blijft. Ook als je bijvoorbeeld een wetenschapper interviewt. Tijdens de workshop krijg ik beter in beeld welke beperkingen het genre interview met zich meebrengt en wordt duidelijk waarom de interviewer zo centraal staat. De keuze voor een interview ligt voor de hand als het meer om de persoon draait dan om de inhoud. Alleen de zienswijze van de geïnterviewde persoon komt aan bod tijdens het interview. Daarbij wordt het interview geregisseerd door de interviewer. Als deze context niet duidelijk naar voren komt in het artikel, bestaat de kans dat de inhoud door de lezer niet goed geduid wordt.

Regie over het interview

De interviewer houdt die regie in handen door een goede voorbereiding, zodat het interview ook oplevert wat nodig is voor het beoogde artikel. Tijdens het bespreken van een uitstekend interviewartikel van een deelnemer, blijkt dat de uitwerking wel veel tijd kostte. “Dat voorkom je door goede voorbereiding,” zegt Brigit. Daarbij hoort onderzoek naar de geïnterviewde persoon en wat besproken gaat worden. Het handigst is als de vorm voor de uitwerking al is gekozen, want dat zorgt dat er een afbakening en focus is tijdens het gesprek. Als de verhaallijn al in grote lijnen staat, kan een interviewer daarvoor bewust de details opmerken en uitvragen.

Leesbaar verhaal

In een goed verhaal gebeurt iets, waardoor de lezer verder leest. Door beweging aan te brengen en een verhaallijn wordt het artikel interessant. Voor één ingestuurd interview met een decaan aan de vooravond van zijn pensioen lag een mooie kans. Bij binnenkomst trof de interviewer de decaan aan midden in een babbeltje met een collega. Een kenmerkende scène voor deze man en dus een goed begin van de terugblik op zijn loopbaan, het onderwerp van dit interview.

Tot leven brengen

We worden in deze workshop uit de tent gelokt om onszelf als interviewer en schrijver niet weg te cijferen, maar om met ons eigen perspectief het artikel te laten leven. In een afsluitende oefening schrijven we onszelf óf de geïnterviewde óf een scène van een gebeurtenis in ons aangeleverde interview. Wat onwennig begin ik met schrijven, toch meer gewend om me als schrijvende wetenschapper te richten op een correcte weergave van de feiten. Als ik eenmaal beschrijf hoe ik over de schouder van mijn interviewkandidaat meekijk naar zijn systeem vol landkaarten waarmee hij binnenkort naar buiten treedt, merk ik dat het werkt. Zo staat de lezer net als ik destijds in de kamer voor een gesprek met deze hoogleraar. En zijn we nieuwsgierig naar wat gaat er gebeuren.